סיעוד

מצב סיעודי – סיעוד – תביעות סיעוד

מהי תביעת סיעוד?

תביעת סיעוד הינה תביעה של מבוטח אשר מחזיק בפוליסת ביטוח סיעודי,
לצורך קבלת תגמולי ביטוח  בעקבות הפיכתו לסיעודי.
סיעוד
סיעוד
 

מהי פוליסת ביטוח סיעודי?

פוליסת ביטוח סיעודי הינה פוליסה שנועדה להבטיח תשלום כספי חודשי למבוטח סיעודי. 
יש שני סוגים של פוליסות ביטוח סיעודי:
1. פוליסות ביטוח סיעודי פרטי של חברות הביטוח הפרטיות.
2. פוליסות ביטוח סיעודי קבוצתי של קופות החולים הציבוריות. 

לא מדובר בקצבת סיעוד מהביטוח הלאומי.

האם ניתן לרכוש פוליסה פרטיות, כיום?

החל משנת 2019, חברות הביטוח בארץ אינן משווקות עוד פוליסות ביטוח סיעודי פרטי חדשות.
ונכון לשנת 2023, ניתן לרכוש רק פוליסות ביטוח סיעודי קבוצתי של קופות החולים.

מה ההבדלים בין שני הפוליסות?

ההבדל המהותי הוא שהפוליסות הפרטיות אינן מחויבות לשווק פוליסת ביטוח אחידה.
וכל אחת מהן יכולה לקבוע את תנאי הפוליסה שלה לפי שיקול דעתה.
בעוד משך תקופת הכיסוי בפוליסה הקבוצתית מוגבל  ל- 5 שנים בלבד.
ניתן למצוא מגוון תקופות כיסוי בפוליסות הפרטיות, כגון 3 שנים, 5 שנים, ואף לכל החיים.

מתי ניתן להגיש תביעה?

ניתן להגיש תביעת סיעוד כאשר המבוטח הפך לסיעודי לפי תנאי הפוליסה.
יש לעיין בתנאי הפוליסה של המבוטח שעוסקים בסוגיה מהו מקרה הביטוח.

מהו מקרה ביטוח?

מקרה הביטוח בפוליסת ביטוח סיעודי, מגדיר מהו מצב סיעודי של המבוטח.

מהי ההגדרה של מצב סיעודי?

ברוב המקרים, ההגדרה של מצב סיעודי הינה לפי אחת משתי החלופות הבאות:
מבחן התלות (מבחן ADL – Activities of Daily Living).
מבחן התלות עוסק במבוטח שלוקה ממצב בריאותי ותפקודי ירוד שבגינו הוא אינו יכול לבצע בכוחות עצמו ובאופן עצמאי,
חלק מהותי של לפחות 3 פעולות מתוך 6 הפעולות היומיומיות הבאות:
 
לקום, לשכב, להתלבש, להתפשט, להתרחץ, לאכול ולשתות, שליטה על הסוגריים, ניידות.
סיעוד
סיעוד
 

האם קיים מבחן נוסף?

התשובה היא כן.
מבחן תשישות הנפש – המבחן עוסק במבוטח הלוקה במצב קוגניטיבי ירוד עקב דמנציה.
אשר מתבטא בפגיעה בכישורי התובנה והשיפוט, ירידה בזיכרון לטווח ארוך או קצר, וחוסר התמצאות במקום ובזמן.
והוא זקוק להשגחה ופיקוח. מבחן זה נקבע על ידי רופא מתאים בתחום, כגון נוירולוג או פסיכוגריאטריה.

איך מגישים תביעה?

לכל פוליסת ביטוח סיעודי יש את התנאים שלה להגשת תביעת סיעוד לקבלת תגמולים מכוחה.
חשוב לעיין בהם בקפידה ולפעול לפיהם.
רוב הפוליסות כוללות תנאים דומים לגבי המסמכים שיש להגיש בפני חברת הביטוח לצורך הגשת תביעת הסיעוד.
רשימת מסמכי תביעת הסיעוד כוללת בעיקר את המסמכים הבאים:
טופס תביעה.
טופס התביעה כולל פרטים אישיים, דרכי יצירת קשר, מינוי איש קשר לתביעה, פירוט היסטוריה רפואית ופרטי האירוע בגינו מוגשת התביעה.
 
 כתב ויתור סודיות (וס"ר).
מסמך שמאפשר לחברת הביטוח לקבל מסמכים רפואיים של המבוטח מכל מי שמחזיק בהם.
 
שאלון הערכה תפקודית/קוגניטיבית.
מסמכים רפואיים וכל מסמך אחר שיכול להעיד על מצבו התפקודי וקוגניטיבי של המבוטח.
 
צילום המחאה מבוטלת או אישור ניהול חשבון בנק של המבוטח.
כדי לבצע העברה בנקאית לתגמולי הביטוח במידה והתביעה תתקבל.
טיפול בתביעת סיעוד
חברת הביטוח תבדוק האם המבוטח עומד בתנאי הפוליסה וחריגיה.
ייתכן שחברת הביטוח תפנה למבוטח בדרישה להמציא לה מסמכים נוספים כדי לברר את זכאותו לקבלת התגמולים מכוח הפוליסה.
ישנם מקרים שבהם חברת הביטוח תפנה למבוטח בדרישה לעבור בדיקה,
תפקודית/קוגניטיבית על ידי מעריך מטעם חברת הביטוח.
הבדיקה היא על חשבונה.
מה לעשות במקרה של בדיקה?
במקרה של בדיקה מומלץ מאד שלא להותיר את המבוטח לבדו עם המעריך מטעם חברת הביטוח.
מומלץ לפנות לעו"ד הבקיא בתחום יהיה נוכח בעת ביצוע הבדיקה.
כדי לוודא ככל הניתן שהיא נעשית באופן הוגן וללא ניצולו לרעה של המבוטח.
מה קורה בסיום הבדיקה?
עם סיום הטיפול בתביעה, על חברת הביטוח לשלוח למבוטח הודעה בכתב שמפרטת את החלטתה האם לקבל או לדחות את התביעה.
ככל שחברת הביטוח החליטה לדחות את התביעה, מחובתה לפרט את נימוקי הדחיה שלה.
נימוקי הדחיה של חברת הביטוח יכולים להיות שונים ומגוונים.
חברות הביטוח נוהגות לטעון שהמבוטח אינו סיעודי לפי תנאי הפוליסה,
או שהוא הפר את חובת הגילוי שחלה עליו והסתיר מידע רפואי במסגרת הצהרת הבריאות.
או שהוא למעשה הפך לסיעודי בשל מצב רפואי קודם שהיה לו עוד לפני שהוא רכש ממנה את הפוליסה.
ועוד טענות כאלה ואחרות.
דעו לכם, שבלא מעט מקרים ניתן להתמודד עם נימוקי הדחיה של חברת הביטוח.
לשם כך מומלץ להתייעץ עם עו"ד מקצועי ומנוסה בתביעות סיעוד.

האם הבדיקה של חברת הביטוח דומה לבדיקת הביטוח הלאומי במסגרת שר"מ?

הבדיקה דומה אך ישנם הבדלים מהותיים בין הבדיקה במסגרת הפוליסה לבין הבדיקה במסגרת הביטוח הלאומי.
להרחבה בנושא שירותים מיוחדים.

מתי תביעת סיעודי מתיישנת?

ניתן להגיש תביעת ביטוח סיעודי עד לתום תקופת ההתיישנות שמתחילה לרוץ ממועד קרות מקרה הביטוח.
כלומר, מהמועד שבו המבוטח הפך לסיעודי.

התיישנות בהתאם למועד הרכישה או החידוש:

בעניין זה יש לשים לב למועד הרכישה או החידוש של פוליסת הביטוח הסיעודי:
תקופת ההתיישנות של פוליסת ביטוח סיעודי שנרכשה או חודשה עד ליום 26.11.2020, הינה 3 שנים בלבד.
תקופת ההתיישנות של פוליסת ביטוח סיעודי שנרכשה או חודשה מיום 26.11.2020 ואילך, הינה 5 שנים.
מומלץ לא להתעכב עם הגשת תביעת הסיעוד בפני חברת הביטוח.
ולהגיש אותה בהקדם האפשרי לאחר שהמבוטח הפך לסיעודי.

מה לעשות אם חברת הביטוח דחתה את תביעת הסיעוד?

ניתן להגיש תביעה כנגד חברת הביטוח בפני בית המשפט, שאף היא כפופה לתקופת ההתיישנות.
בעניין זה חשוב להבין שתקופת ההתיישנות להגשת התביעה בבית המשפט איננה נעצרת עם הגשת תביעת הסיעוד בפני חברת הביטוח.
לכן חשוב להקפיד להגיש גם אותה מבעוד מועד, ובתוך תקופת ההתיישנות.
משרד עורכי דין ראובן צירלסון, הינו משרד המתמחה בתחום הסיעוד ומומלץ להתייעץ עם עורך דין מנוסה בנדון.
בברכה,
ראובן צירלסון, עו"ד